Ondernemers­verhaal

Arjan Hooijmeier - Jimmy's Groothandel in popcorn

Ondernemers­verhaal

Arjan Hooijmeier - Jimmy's Groothandel in popcorn

Jimmy's popcorn: van eenmanszaak tot marktleider

Arjan Hooijmeijer neemt Jimmy’s Popcorn ongeveer 20 jaar geleden over van zijn vader. Toen werd er popcorn aan videotheken geleverd. Sindsdien heeft Arjan het bedrijf vakkundig verder uitgebouwd. Het bedrijf is marktleider in popcorn voor bioscopen en is ook actief in de retail. Vanuit een solide basis in Nederland wagen ze de sprong naar het buitenland. G+ Advies is sinds 2006 een klankbord bij strategische beslissingen zoals overnames en het betreden van nieuwe markten.

Wat versta jij onder groei?

Groei die blijvend is en bijdraagt aan doelen of andere ambities. Groei op zichzelf vind ik geen doel. Wat ik belangrijker vind, zijn onze continuïteit en onafhankelijkheid. Duurzame groei kan een middel zijn om daar aan bij te dragen. Om een concreet voorbeeld te geven: De verbreding naar retail heeft ons geholpen om onze afhankelijkheid van de bioscoopmarkt te verkleinen. Daardoor zijn we weerbaarder voor extreme situaties, zoals corona.

We proberen met onze producten en klanten bij te staan en ze te helpen om ze meer te verkopen. Succes van klanten is ons succes. Het versterkt de relatie en draagt op die manier bij aan onze continuïteit. Maar daar zit ook weer een valkuil. Want wanneer je groeit met tevreden klanten neemt de afhankelijkheid weer toe. Dan moet je verder groeien om te zorgen dat je niet afhankelijk wordt van die ene klant. Eenvoudig gezegd wil ik de risico's spreiden.

Waar kwam G+ in beeld?

Wanneer je niet autonoom kan groeien zijn bedrijfsovernames een slimme weg. Dan kom je op een gegeven moment in gesprek bent met een interessante partij omdat je denkt dat die je positie versterkt. Die gesprekken wil je niet alleen voeren en dan is G+ een fijne partij om mee te werken. Ze verstaan als geen ander hoe het is om een onafhankelijke positie in te nemen.

“Ze vinden als geen ander het gezamenlijk belang voor alle partijen.”

Ze gaan op zoek naar het gezamenlijk belang en kunnen zich goed inleven in alle partijen. Je komt namelijk alleen tot een deal als alle partijen blij zijn met de uitkomst. Dat gaat niet alleen over prijs, want dat is daar maar één onderdeel van. Als je iets overneemt, krijg je ook nieuwe klanten en personeel. Iedereen wil zeker zijn dat de tent blijft draaien. Het is zoveel meer dan een kooptransactie.

Hoe ziet de samenwerking met G+ Advies eruit?

We werken al lang samen. Als familiebedrijf bouwen wij zoveel mogelijk aan langdurige relaties met afnemers, leveranciers en stakeholders. Verdieping van deze lange relaties is een belangrijk speerpunt voor ons. G+ is voor ons een van die betrouwbare lange partners die onze processen goed kent en begrijpt. Daardoor denken ze moeiteloos mee op strategisch niveau.

Wat was je grootste uitdaging tot nu toe?

Ik ben iemand die aan de continuïteit en een langetermijnvisie werkt. Ik werk niet in de zaak, maar aan de zaak. Er is door Oekraïne nu schaarste aan materialen, maar problemen zijn er altijd. We begonnen met popcorn in videotheken en onze onderneming bestaat nu nog steeds. Ik ben trots op onze werknemers die flexibel zijn in veranderende omstandigheden.

Corona was een probleem van de buitencategorie voor ons. Omzet uit bioscopen, een belangrijke pijler, viel plotsklaps weg. Toch hebben we daar goed doorheen gestuurd. Dat we een gezond bedrijf zijn in een continu veranderende wereld, daar ben ik blij mee.

Ben je zelf gegroeid door het ondernemen?

Zeker, persoonlijke groei is één van mijn drijfveren. Ik ben erin gerold en vind het ontzettend leuk om met alle disciplines bezig te zijn; van financieel tot operationeel en technisch. Er lopen in het bedrijf hele goede specialisten rond. Dat geeft mij de ruimte om een generalist te zijn. Dat hoort ook bij mijn rol: "Het bedrijf is niet van mij, ik ben er voor het bedrijf". Van alles iets geeft mij veel voldoening.

Hoe is jullie contact nu?

Met G+ hebben we gedurende de jaren meerdere transacties gedaan. Er is een voortdurende betrokkenheid. Soms veel contact, soms is geen nieuws goed nieuws. Het voelt net als met oude vrienden, wanneer je elkaar ziet is er niks veranderd. De heren hebben ook alle drie hun eigen verhaal, ze hebben in die 15 jaar ook allemaal hun eigen ontwikkeling doorgemaakt. Maar de eenheid is er nog altijd en vind ik heel sterk.

Groei is meer dan een winstaandeel. Hoe kunnen wij jou helpen?

Uw bedrijf is altijd in ontwikkeling. Het maakt - net als een mens - van alles door. In al deze groeifases is G+ een betrouwbare partner.

Contact

Wilt u meer weten? Neem contact op met:


Hendrik-Jan Groeneveld

hgroeneveld@gplus.nl

06 5123 5647


Martin Stegeman

mstegeman@gplus.nl

06 1805 2673